L’Institut Superior de Ciències Religioses de Barcelona obre el curs amb una lliçó sobre les paradoxes de l’Holocaust

cropped-fav.png
El professor Joan Albert Vicens durant la lliçó inaugural de l'ISCREB I @Pep Herrero
El professor Joan Albert Vicens durant la lliçó inaugural de l'ISCREB I @Pep Herrero

L’Institut Superior de Ciències Religioses de Barcelona (ISCREB) va celebrar aquest dilluns 3 de novembre l’acte d’inauguració del curs acadèmic 2025-2026 a l’Aula Magna del Seminari Conciliar. L’esdeveniment va obrir un nou any de formació en l’àmbit de les ciències religioses, posant de manifest la importància del pensament crític i de la reflexió davant els reptes contemporanis.

El punt central de l’acte va ser la lliçó inaugural a càrrec del professor Joan Albert Vicens, titulada “Paradoxes de l’Holocaust“, basada en el seu llibre Humans a Auschwitz. La ponència va subratllar la urgència de preservar la memòria col·lectiva sobre l’Holocaust en el context internacional actual, marcat per conflictes sagnants i fortes tensions socials.

En la seva intervenció, el director de l’ISCREB, Ramon Batlle, va recordar que iniciar un nou curs implica reflexionar sobre una “situació internacional marcada pel conflicte“, on sovint es presenta la violència i l’increment de les armes com l’única solució.

Batlle també va alertar de l’auge dels “discursos que tendeixen a polaritzar la realitat” i va fer una crida a “fer un exercici de memòria col·lectiva que ens ajudi a copsar com hi ha camins que són totalment equivocats i que mai s’haurien de repetir”.

L’Holocaust: paradoxa de la condició humana

La ponència de Vicens va plantejar l’Holocaust no només com un esdeveniment històric, sinó també com una paradoxa per comprendre la condició humana. Segons el professor, cal “reflexionar sobre el camí que ha portat un poble il·lustrat a una de les barbàries més grans que ha conegut la història de la humanitat”. Aquesta anàlisi subratlla la fragilitat dels valors ètics i com la manipulació ideològica pot conduir a conseqüències extremes.

El professor Joan Albert Vicens durant la lliçó inaugural de l'ISCREB I @Pep Herrero
El professor Joan Albert Vicens durant la lliçó inaugural de l’ISCREB I Pep Herrero

A partir d’aquesta reflexió, es va reivindicar el paper de les Ciències de la Religió com a contrapès davant la superficialitat i la simplificació polaritzadora. L’estudi de l’Holocaust es va presentar com una eina per mantenir viva la memòria i prevenir la deshumanització, situant la recerca acadèmica en una dimensió que inclou la responsabilitat moral i social.

25 anys d’estudis virtuals

L’ISCREB va commemorar també els vint-i-cinc anys de la seva modalitat virtual, recordant la tasca del professorat que va adaptar la docència i l’acollida dels alumnes que van confiar en aquest format. Al llarg del curs es duran a terme diverses activitats, incloent-hi una taula rodona, el 8 de novembre, sobre els orígens de la formació en línia i un acte cultural amb lectura de poemes.

Un nou curs

Durant el curs 2024-2025, l’institut ha comptat amb 1.296 alumnes, 704 dels quals en estudis reglats. Entre les novetats acadèmiques, destaca una matèria sobre litúrgia pràctica per als candidats al Diaconat Permanent i el primer Postgrau universitari en estudis junguians en modalitat virtual. L’ISCREB manté també col·laboracions internacionals amb institucions de l’Amèrica Llatina i inicia el curs 2025-2026 amb la voluntat d’enfortir la seva oferta formativa i les aliances orientades al creixement personal i comunitari.

Altres temes:

Subscriu-te al butlletí diari de 'Flama'

Tota l’actualitat cristiana al teu correu

Flama al teu email

L’actualitat social i religiosa al teu correu

Lectures del dia