Quan falten 5 anys per arribar a la data límit per assolir els Objectius de Desenvolupament Sostenible, el dret a l’educació retrocedeix, segons constata l’informe “No podem retrocedir, l’educació és futur”. Elaborat per l’ONG Entrecultures en el marc de la campanya “La cadira vermella“, l’estudi va ser presentat el passat 16 de setembre a la seu la Companyia de Jesús i va comptar amb la participació de Ralongar Minitaknde Casimir, membre de Fe i alegria al Txad.
“L’objectiu 4 d’aquest llistat, que és garantir una educació inclusiva, equitativa i de qualitat per a tothom, no es complirà plenament pel 2030”, adverteix en declaracions a Flama Elisabet Besò, delegada d’Entrecultures Catalunya.
Segons l’informe, avui en dia hi ha 272 milions de nens, nenes i joves sense escolaritzar i 754 milions de persones adultes que continuen sent analfabetes, de les quals, dues terceres parts són dones. “Sabem que no assolirem els objectius —afegeix Besò—, però l’agenda ha de continuar marcant el nord. Per això cal redoblar esforços, demanar una corresponsabilitat real de la societat i exigir als governs que compleixin les seves obligacions”.

La campanya revela que les raons per les quals no s’han complert els objectius han estat, en primer lloc, la pandèmia global de covid. “Durant aquest període un 40% dels països més pobres reduïssin la inversió en educació més d’un 13%”, detalla Besò. Un altre factor a destacar ha sigut un finançament insuficient a escala internacional; el pes del deute extern, que a molts països de renda baixa implica una pobra inversió en educació; i les polítiques d’austeritat impulsades pel Fons Monetari Internacional i pel Banc Mundial, que han bloquejat la contractació de nous docents.
Besò també reconeix les “conseqüències desastroses” que han comportat en matèria educativa l’eliminació per part de Donald Trump, de l’USAID, agència de cooperació dels Estats Units per al desenvolupament internacional, organisme creat el 1961 i considerat el distribuïdor més gran d’ajuda humanitària al món. “La supressió de l’Usaid ha propiciat la pèrdua d’alguns projectes del Servei Jesuïta als Refugiats i Entrecultures, i en països com Colòmbia, alguna de les seus d’aquestes entitats han quedat afectades a conseqüència d’aquesta mesura”.
44 milions de nous mestres i professors
Una altra de les constatacions de la campanya és que el món necessita 44 milions de nous mestres i professors durant els pròxims 5 anys per cobrir les necessitats de primària i secundària. “Sense docents no hi ha educació”, assegura Besò, tot alertant que l’educació, malgrat ser un dret fonamental, “s’està deixant apartat”.

Per pal·liar totes aquestes mancances, l’Informe vermell demana que els estats destinin entre el 4 i el 6% del PIB o el 15% el 20% de la despesa pública en educació; que s’alliberin recursos a través de la reestructuració del deute i que s’abandonin les polítiques d’austeritat; també se subratlla la necessitat de formar i reconèixer el professorat i que es garanteixi l’accés universal a internet a totes les escoles.
Des d’Entrecultures també es remarca que en el món actual hi ha 473 d’infants que viuen en zones de conflictes. “El dret a l’educació queda absolutament trepitjat i oblidat enmig de la massacre. Els infants, a més de necessitar accés a la medicina i l’alimentació, necessiten també ser escolaritzats. Per això, nosaltres considerem l’escola com un entorn segur per als infants que els dona educació i els cobreix altres necessitats bàsiques”, conclou.