El Museu Diocesà de Barcelona va inaugurar aquest passat 26 de juny l’exposició “Expressionisme alemany”, en què s’exhibeixen un conjunt d’obres de la col·lecció del Museumsberg Flensburg vinculades al grup d’artistes Brücke, que va trencar amb les convencions acadèmiques per explorar un llenguatge nou, més lliure, més directe i que va permetre conèixer la dimensió més emocional i espiritual d’un moviment que va transformar l’art europeu a començaments del segle XX.
La selecció d’obres d’Ernst Ludwig Kirchner, Emil Nolde, Karl Schmidt-Rottluff, Max Beckmann, Max Pechstein, Oskar Kokoschka, Lovis Corinth, Fritz Bleyl i Otto Mueller fan un total de 43 obres gràfiques —a més de dos olis d’Erich Heckel— que formen part d’alguns dels principals representants d’aquest moviment, centrat en el vincle entre expressió artística i espiritualitat.
El recorregut per les sales del Museu Diocesà permet al visitant establir un diàleg entre l’art i l’espiritualitat, ja que les peces entren en contacte amb temes religiosos, existencials i simbòlics, com mostren obres destacades com la Madonna Ostende, Papa o Pietat, revelant la seva càrrega espiritual i emocional, i mostrant com l’expressionisme va canalitzar una intensa cerca interior a través de l’art.

La primera vegada que es mostren fora d’Alemanya
Les obres formen part de la col·lecció personal de l’actor i presentador Rüdiger Wolff (1953-2023), donada el 2024 a la seva ciutat natal, Flensburg. D’aquesta manera, el conjunt d’aquesta obra va poder ser accesible al públic complint el desig de l’artista, materialitzat pòstumament. Altres obres, com la Madonna d‘Ostende, van ser una donació dels descendents de Siddi Heckel (1891-1982) a la pinacoteca alemanya del Museumsberg Flensburg.
Segons Madeleine Städtler, sotsdirectora del Museumsberg Flensburg i comissària de l’exposició, aquesta institució manté un vincle històric amb els artistes del grup Brücke des de principis del segle XX, quan va acollir les seves obres per primera vegada. Aquest grup d’artistes va ser fundat l’any 1906 i la seva primera exposició va tenir lloc el 1907 a Flensburg. En aquell moment ningú no podia imaginar que aquell grup d’artistes desconeguts esdevindria un dels precursors de la modernitat clàssica i de l’expressionisme.

A l’acte d’inauguració van estar presents el prevere Robert Baró, cap del Secretariat del Patrimoni Cultural de l’Arquebisbat de Barcelona i canonge de la Catedral de Barcelona, i Margarita Bofarull, delegada de la Delegació de Fe i Cultura de l’Arquebisbat de Barcelona.
Segons el primer, l’interès del Museu Diocesà per acollir aquesta exposició és la capacitat d’establir un “diàleg entre elements com l’art i la societat amb la reflexió social i la realitat concreta d’un territori, un país, un poble”. “Això ens porta a entendre el perquè dels valors, de les raons profundes del que està passant”, va continuar el capellà, per a qui l’expressionisme alemany analitza a fons aquesta qüestió i moltes vegades “arriba a elements de tipus religiós, no per la devoció, sinó per la via de l’anàlisi social”.
Per la seva part, Margarita Bofarull va subratllar “el diàleg entre fe i cultura” que es promou en aquesta mostra, que es podrà visitar fins al 5 d’octubre, “perquè els dos elements es fecunden mútuament”. “Aquestes obres”, va continuar Bofarull, “generen en qui les mira un seguit d’emocions i, també, d’accions que mouen l’individu, l’experiència i la consciència social”.
