Cardenal Tolentino: “En aquesta nova fase de la història, l’educació pot fomentar un ús conscient de las tecnologies”

cropped-fav.png
Homenatge al papa Francesc a l'Aula nova del Sínode I @Vatican News

El cardenal José Tolentino de Mendonça, prefecte del Dicasteri per a la Cultura i l’Educació, va cloure la II Trobada Internacional sobre el Sentit subratllant la necessitat dafrontar els reptes de la revolució tecnològica mitjançant l’educació. L’acte, impulsat per Scholas Occurrentes i la CAF – Banc de Desenvolupament de l’Amèrica Llatina i el Carib, va tenir lloc entre dimarts i dimecres d’aquesta setmana a l’Aula Nova del Sínode, al Vaticà.

Durant la seva intervenció, Tolentino va destacar que el papa Lleó XIV, mitjançant l’elecció del seu nom, ha volgut “dirigir la mirada de l’Església cap a les coses noves del nostre temps”, especialment “la revolució digital i el desenvolupament de la intel·ligència artificial”. El cardenal va afirmar que aquests canvis no s’han de “témer ni ignorar”, sinó “integrar-los amb esperit crític i mirada humana, en models educatius que ajudin les persones a discernir les oportunitats i els riscos”.

Recollint l’herència educativa del papa Francesc, Lleó XIV aposta per un compromís renovat amb la formació integral de la persona. Tolentino va recordar que “no vivim només una època de canvis, sinó un canvi d’època”, i que en aquest context la brúixola ha de ser una educació capaç de fomentar una actitud crítica i un ús conscient de les tecnologies. “En aquesta nova fase de la història, l’educació pot fomentar un ús conscient de les tecologies”, va dir.

El purpurat també va posar èmfasi en el Pacte Educatiu Global, una iniciativa promoguda pel papa Francesc l’any 2019 per tal de construir una educació orientada a la pau, la justícia i la inclusió. Segons Tolentino, aquest pacte necessita ser constantment renovat per afrontar nous reptes, com la salut mental dels joves o l’educació en contextos d’emergència, especialment entre els col·lectius més vulnerables: infants pobres, migrants i refugiats.

En la seva intervenció, va reivindicar una educació que també formi per a la cura de la Creació. Inspirant-se en l’encíclica Laudato si’, va recordar que “tot està connectat” i que cal una antropologia no despòtica, sinó prudent, que entengui l’ésser humà com a custodi de la Casa Comuna, no pas com el seu amo. Davant una tecnologia sovint invasiva, va alertar de la necessitat de reflexionar sobre què significa continuar ser humans.

Finalment, Tolentino de Mendonça va reivindicar la figura de “l’educador com a guia, amic i company“, més que no pas com una mera “màquina de saber”. En paraules de Lleó XIV, educar és un veritable “ministeri”, que implica acompanyar i protegir el misteri del creixement personal i l’autoconstrucció. Una tasca que l’Església considera fonamental per donar resposta a les noves realitats del tercer mil·lenni.

El cardenal José Tolentino de Mendonça, Prefecte del Dicasteri per a la Cultura i la Educació a la clausura de l’esdeveniment I @Vatican News

Altres temes:

Subscriu-te al butlletí diari de 'Flama'

Tota l’actualitat cristiana al teu correu

Flama al teu email

L’actualitat social i religiosa al teu correu

Lectures del dia