Les 378 escoles que aplega la Fundació Escola Cristiana de Catalunya comencen el curs 2025-2026 amb 245.032 alumnes i sense haver cobrat els ajuts per als més de 62.000 estudiants en situació de vulnerabilitat que es van incorporar als centres durant el curs anterior.
“Sense el finançament necessari, moltes escoles no poden assumir el cost real d’escolaritzar l’alumnat vulnerable que els és assignat”, adverteix l’entitat. Aquest grup aplega estudiants amb necessitats educatives específiques derivades de situacions socioeconòmiques i socioculturals que els situen en desavantatge en relació amb les condicions d’educabilitat bàsiques.
El curs 2024-2025, les escoles cristianes van escolaritzar un total de 82.961 alumnes amb necessitats educatives específiques, xifra que representa un 26,85% del total —309.032— en educació obligatòria. Segons la Fundació Escola Cristiana, aquest increment d’alumnat agreuja la situació econòmica de tots els centres concertats, especialment d’aquells que atenen més alumnes vulnerables.
Citant dades de la Sindicatura de Greuges, l’organisme adverteix que el cost real anual per alumne amb necessitats socioeconòmiques és de 1.700 €, mentre que els centres concertats només en van rebre 780 €. Això va generar un dèficit de 933 € per alumne, que va ascendir a 55 milions d’euros en total el curs passat. Les previsions per al curs 2025-2026, alerten, apunten que el dèficit podria arribar fins als 65 milions d’euros.
Aquesta situació es veu agreujada pel fet que, com va denunciar la setmana passada l’Associació de Professional de Serveis Educatius de Catalunya, la plantilla de l’escola concertada a Catalunya continua sent la mateixa que el 1995. “L’escola d’iniciativa social —afegeixen ara— tampoc disposa de tècnics d’educació infantil, tècnics d’integració social ni orientadors per atendre la diversitat i l’increment de l’alumnat vulnerable.
Per pal·liar aquesta manca d’efectius, les escoles cristianes demanen a la Generalitat un augment de 3.300 docents als centres educatius “d’iniciativa social” per “equiparar la plantilla de professorat amb la del sector públic”.
Document per a l’ús de la intel·ligència artificial a les aules
Entre les novetats del nou curs de les escoles cristianes en l’àmbit digital, destaca la posada en marxa de les recomanacions per a l’ús responsable de la intel·ligència artificial, presentat el passat mes de juliol. El document, amb orientacions específiques per a cadascun dels col·lectius que formen part de la comunitat educativa se suma al protocol marc elaborat el passat mes de març.
La proposta es fonamenta en sis grans eixos definits al protocol original: valors de la FECC, benestar i privacitat, pensament crític, impacte social i mediambiental, ciberciutadania i ús com a eina d’aprenentatge. A partir d’aquests pilars, es desenvolupen recomanacions concretes que poden adaptar-se a les realitats diverses dels centres educatius cristians.