Alberto Chinchilla: “En l’aparició del nou papa, es veurà un mar de telèfons gravant un moment històric”

xpv

El 13 de març de 2013 i el 26 d’abril de 2025 són dues dates que l’expert en comunicació institucional i gestor digital del Vaticà entre el desembre de 2010 i el març de 2015, Alberto Chinchilla (Barbastre, 1985), sempre té a la ment. La primera, per veure amb els seus ulls la sortida que feia al balcó central de la basílica de Sant Pere qui seria durant poc més de 12 anys el 266è papa de l’Església catòlica, Jorge Mario Bergoglio, i, la segona, per presenciar un multitudinari funeral des del braç de Carlemany, un dels punts més alts de l’edifici vaticà, al costat de desenes de periodistes d’arreu del món.

Amb aquesta última panoràmica del pontificat de Francesc, en què milers de persones s’acomiadaven de qui ha estat “el primer pontífex que ha obert més clarament la porta digital de l’Església“, com reconeix, Chinchilla no pot evitar comparar la instantània amb la que s’ha observat aquests últims anys en les xarxes socials en què Francesc ha tingut presència: “Tant en l’espai físic com en el virtual, el centre de tot era el pontífex i la barreja de sentiments hi tenia un paper destacat”, analitza qui va ajudar la Santa Seu a establir ponts de diàleg amb un món cibernètic al qual Bergoglio no va deixar “al marge” del seu papat.

“Els cardenals saben preservar la confidencialitat”

Des de Roma, Chinchilla va ser un dels que va estar darrere de l’aterratge de Benet XVI a Twitter (xarxa social que posteriorment canviaria el seu nom per X) i va viure de prop dos moments que no s’havien produït mai en la història de l’Església al Vaticà: “Aquests van ser, d’una banda, la narració digital d’una abdicació i, de l’altra, la d’un conclave, que, a diferència del que es veurà aquest 2025, es vivia amb la incertesa de com afectaria en ell l’allau d’especulacions sorgida a les xarxes”, com detalla l’aragonès.

Assegurant que, “tot i els avenços tecnològics que es puguin viure de portes enfora, els cardenals reunits en un conclave saben preservar perfectament la confidencialitat d’un esdeveniment històric”, l’actual responsable d’una empresa dedicada a orientar comunicativament companyies i institucions des de Barcelona i Madrid expressa que “el successor de Francesc haurà de saber connectar correctament amb els catòlics i les catòliques que, tot i perdre un referent, volen continuar interactuant amb el pontífex”.

“El món necessita un Papa a Facebook, Instagram i, fins i tot, a Tik-Tok“, continua Chinchilla per remarcar que aquesta pròxima setmana es pot produir una nova imatge per a la història al Vaticà, en què “milers de persones escoltin les paraules d’un nou Papa mentre gairebé no hi hagi ningú que no elevi al cel un telèfon mòbil per convertir les xarxes en un mar de publicacions envers el nou guia del cristianisme”.

Llegir més sobre:

Altres temes:

Subscriu-te al butlletí diari de 'Flama'

Tota l’actualitat cristiana al teu correu

Flama al teu email

L’actualitat social i religiosa al teu correu

Lectures del dia