El papa Lleó XIV va proclamar aquest dissabte 1 de novembre el cardenal John Henry Newman Doctor de l’Església. Durant la Missa de la Solemnitat de Tots Sants, que va marcar la culminació del Jubileu del Món de l’Educació, el pontífex va presentar el purpurat britànic com un mestre de la “teoria i pràctica de l’educació”, que convida a “desarmar les falses raons de resignació i impotència” i transmetre “llum i orientació” en aquest temps “entelat per tanta injustícia i incertesa”.
Adreçant-se a milers de fidels —especialment estudiants i docents— reunits a la plaça de Sant Pere per a la celebració, el papa va convidar educadors i estudiants a la vegada “a garantir que les escoles, universitats i tot context educatiu, fins i tot els informals o de carrer, siguin sempre portes obertes a una civilització de diàleg i pau.”
Persones reals al centre de l’eduació
En una assolellada plaça, i en presència de la delegació oficial de l’Església anglicana liderada per l’arquebisbe de York, Stephen Cottrell, el papa va recordar en l’homilia que el nou doctor de l’Església —el 38è— ha deixat esplèndides reflexions sobre el “misteri de la dignitat de cada persona humana, i també la varietat de dons distribuïts per Déu”.
La vida, va dir el papa, es torna lluminosa quan un descobreix, com va fer el cardenal Newman, que té una vocació —una missió— i que “les nostres vides serveixen a alguna cosa més gran que nosaltres mateixos”. “La contribució que cadascú té a oferir”, va afegir, “és singularment valuosa, i la tasca de les comunitats educatives és fomentar i estimar aquesta contribució”.

“No oblidem —va prosseguir el papa— que al cor del camí educatiu no trobem individus abstractes sinó persones reals, especialment aquells que semblen tenir un rendiment menor segons els paràmetres d’economies que els exclouen o fins i tot els maten. Estem cridats a formar persones, perquè puguin brillar com estrelles en tota la seva dignitat”.
El cardenal Newman inspira noves generacions
Durant l’homilia, Lleó XIV també va anunciar que Newman ha estat nomenat copatró de la missió educativa de l’Església al costat de sant Tomàs d’Aquino. “La impressionant estatura espiritual i cultural del cardenal Newman”, va continuar el papa, “sens dubte servirà d’inspiració a les noves generacions, que tenen set de l’infinit, i que, a través de la recerca i el coneixement, estan disposades a emprendre aquell viatge que, com deien els antics, ens porta per aspera ad astra, a través de les dificultats fins a les estrelles”.
Reflexionant sobre la Carta de sant Pau als Filipencs i el mandat apostòlic de “brillar com estrelles en el món”, el papa va recordar als educadors les paraules de la seva exhortació apostòlica Dilexi te. “Brilleu avui com estrelles en el món mitjançant el vostre compromís autèntic en la recerca col·lectiva de la veritat i en compartir-la amb generositat i integritat. De fet, ho feu a través del vostre servei als joves, especialment els pobres, i el vostre testimoni diari del fet que “l’amor cristià és profètic: fa miracles”.
Les universitats com a laboratoris de profecia
Lleó XIV va reafirmar que, dins del Jubileu entès com a pelegrinatge d’esperança, l’educació representa “una llavor indispensable” d’esperança. “Quan penso en les escoles i universitats, les imagino com laboratoris de profecia, on l’esperança es viu, es discuteix constantment i s’encoratja”, va assegurar.

Comentant les beatituds acabades de proclamar de l’Evangeli de Mateu, el papa les va descriure com “el camí i el missatge de Jesús Mestre”, qui —contràriament a la lògica del món— declara benaventurats els pobres, els qui tenen fam i set de justícia, els perseguits i els pacificadors. “Aquests”, va dir, són els signes del Regne de Déu, que els sants fan presents entre nosaltres”.
“Som els seus deixebles i estem a la seva ‘escola’. Aprenem a descobrir en la seva vida, és a dir, en el camí que ha recorregut, un horitzó de sentit capaç d’il·luminar totes les formes de coneixement. Que les nostres escoles i universitats siguin sempre llocs d’escolta de l’Evangeli i de posar-lo en pràctica!”.
Lleó XIV va reconèixer que aquests reptes podrien semblar inabastables, però, citant el papa Francesc d’un any abans, va instar a la perseverança. “Hem de treballar junts per alliberar la humanitat de la foscor que envolta el nihilisme, que potser és la malaltia més perillosa de la cultura contemporània, ja que amenaça de “cancel·lar” l’esperança”, va continuar.
Guiats per la ‘Llum Benevolent’
Aquesta foscor, va dir el papa, recorda l’himne del cardenal Newman Lead, Kindly Light, escrit quan encara era pastor anglicà i cantat durant l’Ofertori. “És una llum que ens guia”, va explicar el papa, “quan ens adonem que els nostres peus són insegurs, incapaços de discernir l’horitzó. La tasca de l’educació és precisament oferir aquesta Llum Benevolent a aquells empresonats per “les ombres del pessimisme i la por”.

Educació catòlica i santedat
El papa va concloure la seva homilia remarcant que “des d’una perspectiva cristiana, l’educació ajuda a tothom a fer-se sant.” Va recordar les paraules del papa Benet XVI als joves durant la beatificació de Newman al Regne Unit el 2010: “Allò que Déu més vol per cadascun de vosaltres és que us torneu sants. Us estima molt més del que mai podríeu imaginar.” Això, va afirmar el papa, és la crida universal a la santedat —el missatge essencial del Concili Vaticà II— “un camí personal i comunitari marcat per les beatituds”.
“Prego perquè l’educació catòlica ajudi cada persona a descobrir la seva pròpia crida a la santedat. Sant Agustí, a qui sant John Henry Newman admirava profundament, va dir una vegada que som companys d’estudiants que tenim un sol Mestre, la seva escola està a la terra i la seva cadira al cel”, va finalitzar.




